Ved godt at det er længe siden jeg har skrevet på bloggen,
men jeg har simpelthen været fuld optaget med at få den daglige undervisning til at spille hos volontørerne. Hands On´erne, som volontørerne meget hurtigt kom til
at hedde, har haft et pakket skema, med alt fra undervisning i Islam, over hvordan
tanzanianerne forholder sig til sygdom og hvordan det påvirker deres hverdag, til
hvordan jorden dyrkes i de lokale shamba´er (landbrug). Det er været en fryd at
have så mange diskussionslystne volontører på holdet, og jeg synes personligt,
at de har fået et godt indblik i nogle af de kulturelle forskelle, der følger
med, når man nu har valgt at arbejde frivilligt i et østafrikansk land.
Den tredje og sidste uge i den intensive periode står i
planlægningen tegn, hvilket betyder at højskolens miljø-, kultur- og
selvindsigts lærer; Thomas, Marie
og Line vil fylde skemaet ud med nogle af deres egne undervisningsmoduler. Arrangementet
er kommet på benene, da jeg skal i gang med at planlægge skemaet for Hands
On´ernes engelsk undervisning, som starter mandag d. 17 september.
Rashid, der er vores swahililærer, og jeg har derfor brugt
hele formiddagen på at besøge de forskellige skoler og høre om deres behov for
engelsk undervisere. Jeg mener, at der er 5 skoler i Paje, men indtil videre
har vi kun aftaler med 2 af skolerne i byen, mens den tredje og sidste skole
ligger i nabobyen Bwejuu. Ikke overraskende viste det sig, at skolerne havde god
brug for volontørernes kompetencer på skolerne. Specielt skolen i Bwejuu har brug for
alle de undervisere vi kunne arrangere – ikke kun til engelsk, men også til
idræt (fodbold, bordtennis og svømning) samt computerundervisning til lærerne.
Som det ser ud nu, har jeg et fint puslespil, som jeg skal
bruge lidt tid på at få til at gå op i en højere enhed.
Kwaheri
Ingen kommentarer:
Send en kommentar